2 JULI 2009

Torsdag, 2 juli 2009

Visst var hon fin, vår Midsommartjej! Tack för era hälsningar - roligt att se att det fortfarande finns en del "gamla" bekanta som följer Heidi.

Det har snart gått två veckor sedan Midsommar och Heidi har tagit stora kliv, även bokstavligen. Rullstolslivet går att uthärda men beroendeställningen är inte hennes grej direkt. Hon vill själv, helt enkelt. Flera gånger om dagen berättar Heidi vad hon ska göra när hon kan gå igen. Målet är tydligt utsatt. Därför försöker hon nu allt oftare att stå och gå på egen hand. Hon passar på när vi inte är i närheten och det gäller att ha is i magen när man "ertappar" henne. Men några steg fixar hon. Duktig tös! Nu ska vi också få mer liv i vänsterarmen. Den är fortfarande ganska svag. Men Heidi är med på det hela, hon försöker verkligen mer och mer att använda armen och handen och med hennes ljuvliga natur blir det ofta mycket roligt. När hon t.ex. ska ta tag i glassen och handen pendlar okontrollerat över bägaren för att tummen ska hamna rakt i chokladglassen skrattar hon så hon viker sig. Hennes humor är helt enkelt enastående. Som en livlina.

Denna vecka finns vi i Varberg. Vi blev med kort varsel erbjudna att tillbringa en vecka på Almers hus, en villa i Barncancerfondens regi, belägen i utkanten av Apelvikens kurortsområde. Vi tar det väldigt lugnt och dagarna går helt och hållet i Heidis takt. Hon mår bra och trivs. Jag är pigg och glad, sa hon igår kväll till mig, trots att jag har det som jag har det. Underbar reflektion för ett barn som precis fyllt sju!

Vi har några minuters cykelavstånd till havet och kan dessutom ta vara på kurhotellets badanläggning med varm havsvattenbassäng, bubbelpool, bastu mm - mycket trevligt. I söndags överraskade vi Heidi med biljetter till en ABBA-show. Tjejerna och killarna från Malmö Musikhögskola var riktigt duktiga och speciellt med "Take a chance on me" fick de Heidis ansikte att lysa som självaste polstjärnan. Som hon applåderade med sina en och en kvarts händer! Så intensivt hon lever och upplever. Hon verkar nästintill tacksam för varje andetag hon får ta. Hon är så häpnadsväckande receptiv för alla intryck, suger i sig precis allt, plockar åt sig varenda smula kunskap. Ibland får man en känsla att hennes kropp och själ lever varje minut som om det var den sista.

Nästa vecka är vi hemma igen för lite sjukgymnastik och sedan kanske vi drar iväg med husvagnen en sväng. Vi får se. En timme i taget. 



Heidi ritar och ritar. Här har det blivit mamma...


Kommentarer
Postat av: Susanne, okänd bloggläsare

Vilken familj ni är!!! Helt fantastiska. Med er värme och humor kommer ni att klara av detta. Jag är helt övertygad. Med den viljan Heidi har, kommer hon snart vara på benen igen. Kämpa på, kära ni. En stor kram till er söta Heidi.



2009-07-02 @ 14:02:07
Postat av: Therése

Sänder en stor kram till er underbara dotter Heidi. Jag blir glad över att höra hur positiv och stark er lilla tjej är - det är en mycket bra egenskap. Hoppas att ni alla får en skön sommar tillsammans.



2009-07-02 @ 16:23:28
Postat av: Pernilla-Moas mamma

Ni är värda all beundran i hela världen, jag hoppas er sommar blir bra och att ni får njuta riktigt mycket.



Stor sommar kram till Er!!!

2009-07-02 @ 18:28:23
Postat av: Solveig

Underbar bild och härlig uppdatering! Vilken tjej!!

2009-07-02 @ 19:13:57
Postat av: Tummelisa

Först vill jag berömma mamman som skriver så fint om

Heidi så man förstår precis hur hon kämpar, sen till dej Heidi som inte är mer än 7 år och ändå accepterar så stora förändringar från dag till dag. Ni är hela familjen värda all omtanke och jag blir så glad när det finns en uppdatering som berättar om Heidis framsteg.

2009-07-02 @ 22:23:53
Postat av: Anonym

Jag blir så glad varje gång du skriver om hur fantastisk Heidi är. Jag kan inte mer än hålla med dig, en sån fantastisk tjej ni har. Ni är helt undebara allihopa och mina tankar är med er!

Kramar Helene på skolan

2009-07-02 @ 23:28:58
Postat av: Hanna och Jonas

Hoppas ni får en bra vecka i Apelviken

Fin teckning

2009-07-03 @ 10:56:49
Postat av: madelene

Välkommen till varberg :) Då är du nära mig för jag bor i Falkenberg!

Postat av: Eva

åh lilla gumman ! så fin du är !! :-)

2009-07-03 @ 11:13:31
Postat av: Ida Ståhl

Skönt att höra att det hela tiden finns små framsteg som man kan bli glad över och härligt att höra hur klok Heidi är :) haha! Ha n riktigt skön sommar tills nästa uppdatering! Kramar

2009-07-03 @ 14:11:03
URL: http://idastahl.blogg.se/
Postat av: Eva,Heidis fröken

Hej Heidi.Så roligt att höra att du är så pigg och framåt(fast det är du ju alltid)och du kämpar på som vanligt.Så fin du är i håret.Hoppas du har det riktigt skönt i det varma sommarvädret uppe i Varberg. Jag tycker själv att det är lite för varmt.Stefan hälsar också. Ha det så bra och hälsa mamma och pappa.

Många sommarkramar Eva

2009-07-03 @ 16:45:35
Postat av: Igelströms

Naaaaw söta HEIDI...

2009-07-03 @ 17:41:47
Postat av: Moa

Vilken fantastisk tjej hon är! Härligt att höra om framstegen och det behövs ju verkligen vilja när hon ska få tillbaka rörelsen och kunna gå igen. Kram!

2009-07-04 @ 16:10:08
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: sari

det var supertrevligt att få träffa er och ha en vecka tillsammans i Varberg!

Heidi är en helt underbar tjej och vilket underbart skratt.Blev varm i kroppen av att höra henne skratta.

Sänder en jättestor kram till er och den största till Heidi.

Kram Sari & Pontus

2009-07-05 @ 17:55:52
URL: http://tuulikki.blogg.seulikki.blogg.se/
Postat av: sari

ojsan..ser att ett konstigt bloggnamn som hamnade som min bloggadress i mitt förra meddelande.....har ändrat den nu

2009-07-05 @ 17:57:04
URL: http://tuulikki.blogg.se/
Postat av: sari

Ni är en fantastisk familj och Heidi är helt underbar tjej.Hennes skratt värmde hela mig.....vilken tjej...

2009-07-05 @ 18:30:17
URL: http://tuulikki.blogg.se/
Postat av: sari

GIVETVIS skam heidi köpa vad hon vill för "glasspengarna":o)))

och tackl för dina fina ord i min blogg.....Heidi/ni berörde mig väldigt mycket och jag önskar henne/er allt gott i allt detta skitet....STOR kram

2009-07-05 @ 21:41:59
URL: http://tuulikki.blogg.se/
Postat av: Jenny, Hugo & Mimmis mamma

Ah detta var så skönt att läsa... Lika söt som vanligt, glag och nöjd trots allt elände...

Många stora kramar

2009-07-05 @ 23:46:01
Postat av: Lenita på videdal.

Så fantastisk Heidi är. jag blirlika glad varje gång jag läser om hennes framsteg,och din styrka Andrea. Tänker på er. Ha en skön sommar.Kram Från Lenita.

2009-07-06 @ 16:53:30
Postat av: Helene på skolan

Ville bara skicka en tisdagshälsning till er och hoppas att ni har det bra.

Kramar och tankar

2009-07-07 @ 11:02:33
Postat av: Ia

Skickar en liten sommarhälsning till er alla....Heidi ser så fin och pigg ut på bilden!

Hoppas det har gått ännu mera framåt nu.

Kramar

2009-07-09 @ 10:34:55
Postat av: sari

Hej....tänker ofta på Heidi/er.

Hur är det med er?Kram från Sari & Ponne

2009-07-11 @ 14:07:37
URL: http://tuulikki.blogg.se/
Postat av: Bodil och Ingemar

Hej hela familjen

Heidi, sitter här med en bild framför mig som du ritat, den föreställer Fafner, det är ett tag sedan du ritade den, då träffades vi i Vänersborg och du var så duktig med att hjälpa oss att passa hundarna. Du skall veta att från de dagarna finns du alltid i våra hjärtan.

Kramar från Bodil och Ingemar med hundar

2009-07-13 @ 01:18:43
URL: http://www.123minsida.se/LHASA_DREAMS
Postat av: Solveig

Hoppas ni har en härlig sommar!

2009-07-15 @ 10:10:44
Postat av: Natalie

Hooppas att allt ät bra med dig Heidi! Hade var trevligt med dett nytt blogginlägg snart! Så man får veta hur du mår!



Kram

2009-07-15 @ 21:45:38
Postat av: Helene på skolan

Hej hela familjen!

Jag vill skicka en hälsning ifrån Österrike där jag är nu och ni är staändigt med mig.

Kramar och tankar till dig Heidi!

Helene på skolan

2009-07-18 @ 00:06:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback