VEM ÄR EGENTLIGEN EN HJÄLTE?

Tisdag, 7 oktober 2008
Jag har fått ok från tidningsredaktionen att återge hela krönikan. Här är den alltså:

  

Vem är egentligen en hjälte?

  

I SPORTJOURNALISTIKENS VÄRLD använder vi ofta ordet hjälte. Ordet brukar förknippas med viljestyrka, mod och handlingskraft. Carolina Klüft besitter de egenskaperna. Peter Forsberg likaså. Och Zlatan inte minst. Tre svenska idrottsprofiler som är hela landets hjältar vid speciella tillfällen.
Men det finns stunder när jag ifrågasätter vårt omdöme. För vad har de att förlora? En guldmedalj. Ett sponsorkontrakt. En hockeymatch. Insatserna är alldels för futtiga. När en idrottsman förlorat en match kan han, eller hon, sparka i en vägg, gråta en skvätt, ligga sömnlös en natt och sen går livet vidare. För Evelina är det annorlunda. För henne handlar det om liv eller död.

Jag träffade henne förra sommaren på tåget mellan Alvesta och Stockholm. En brunhårig kalmartjej någonstans mellan elva och tretton som redan har gått ett antal tuffa matcher. Nu skulle hon upp till huvudstaden med sin mamma för att återigen möta en av världens hårdaste motståndare. En motståndare som Evelina besegrat ett par gånger med som alltid verkar komma tillbaka. Som vägra ge upp. Vi kan kalla honom "C".

Evelina känner sin antagonist väldigt väl vid det här laget. Deras första möte var redan i unga år och nu kan de varandras styrkor och svagheter. "C" är otroligt uthållig, lömsk och kör med en hel del fula trick. Ena veckan dyker han upp i axeln och ett år senare så siktar han mot ett revben. Evelinas chans är att kämpa. Att vara positiv och att få stort stöd av sin familj. Då har hon en bra chans att vinna. Det har hon visat förut.
I förra veckan pratade jag med Evelinas mamma. Hon berättade att fighten pågår än. Att Evelina fått en del stryk men bitit tillbaka bra. Hon hoppades att det här skulle vara den sista matchen. Att Evelina skulle knocka "C" och sen kunna lägga av som mästare. Få leva ett vanligt liv utan alla "träningsläger" på olika sjukhus.

Jag har följt många stora mästerskap genom åren. Sörjt när svenska idrottsstjärnor missat medaljchanser i OS eller VM trots åratal av slit. Och jublat när det gått vägen för att sedan stå och smågråta när jag hört "Du gamla du fria". Men är det någon match jag önskar att en svensk ska vinna är det Evelinas match mot "C".

Hennes kamp pågår i det tysta. Utan sponsorpengar, fans och tv-kameror. Det är Evelinas egen match. Och den är den allra svåraste.

Evelina och alla andra barn som kämpar mot svåra sjukdomar är värda vår beundran varje dag, alla dagar. Det är de som är de riktiga hjältarna.

Heja Evelina - vi ses efter matchen.


Källa: Jihde, Peter (2008), "Vem är egentligen en hjälte?" BARN & CANCER, 5, 24.


Kommentarer
Postat av: Tummelisa

För mej är ingen idrottsstjärna som sparkat bollen i mål eller hoppat högt eller gjort någon annan idrottsprestation, någon hjälte. Man har kämpaglöd

är stark är tuff är snabb och mycket mycket mer, men aldrig att jag vill kalla det hjälte.Men jag beundrar dessa tjejer o killar som kämpar på.

HJÄLTE med STORA bokstäver det är Heidi när hon sitter fastspänd med en bettskena i munnen och man ser lite ledset blänk i ögonen, men hon sitter där i en hel timme. HJÄLTE är också Ryan som också kämpat mot C, whaw.... vad jag beundrar Ryan. Pontus är också en HJÄLTE som kämpar på och lilla fina Moa och tyvärr finns det många många fler små hjältar som är STORA HJÄLTAR.

Jag skulle vilja vara en hjälte som hade förmåga att bara knäppa med fingrarna och så skulle ALLA vara friska och slippa gå igenom allt det svåra som de fått stå ut med, jag skulle också vilja vara en hjälte som kunde knäppa med fingrarna så att INGEN förälder skulle behöva stå ut med att se sitt barn kämpa mot C.

2008-10-07 @ 18:11:34
Postat av: Tummelisa igen

Glömde att skriva........Vilken fin krönika,

och visst är Evelina verkligen en HJÄLTE, en liten STOR HJÄLTE.

2008-10-07 @ 18:30:49
Postat av: Helen

ja, vem är en hjälte om inte du och din familj



kram Helen

2008-10-08 @ 16:45:33
Postat av: Johanna

Läste oxå artikeln i tidningen... otroligt bra skrivet!!!

Postat av: Jessica ( Ryans mamma)

Mycket bra skrivet! Vem är inte hjältar om inte barnen som kämpar mot cancer är det? Dem kämpar mot den tuffaste av motståndare och dem kämpar väl!!

2008-10-09 @ 11:35:03
URL: http://ryan95.blogg.se/
Postat av: Helene

Alla dessa barn som kämpar mot "C" är hjältar. Dessa otroliga små liv som kämpar för livet, vad kan man säga, mer än att de är fantastiska. Man ska framför allt ska inte glömma deras föräldrar. De har så mycket kärlek, ork och vilja att även dem är hjältar. Ni alla är beundransvärda!

Jag skickar styrkekramar till er alla!

Kramar och tankar Helene på skolan.

2008-10-10 @ 22:21:58
Postat av: Moa

ja vem är en hjälte, om inte de som kämpar mot svåra sjukdomar...

är själv ett rätt inbitet IFK Göteborg-fan och visst jublar man eller blir ledsen beroende på hur det går - men de är inte hjältar för mig. Det är mitt favoritlag men inte mina hjältar.

Heidi är en hjälte.

2008-10-10 @ 23:38:55
URL: http://legobit.bilddagboken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback