8 MAJ 2007

Tisdag 8 maj 2007
Ute igen! Hurra, hurra! Och ganska fort gick det den här gången. Allt är relativt men denna behandling kan ta hur många dagar som helst om MTX-värdet (som ni vet ska ligga under 0,2 innan man släpps) gäckar en. Heidis värde var 0,15 sent på söndagskvällen. Klockan 20.45 hade de tagit provet. Vid det laget hade vi packat ihop så mycket som möjligt. Hoppades och hoppades. Snälla, snälla - vi vill åka hem! I väntan på provsvaret försökte vi att hålla Heidi vaken. Men strax före tio orkade hon inte mer och däckade. Hm, det skulle inte bli lätt att väcka henne och inte skulle hon bli glad att nålen ska ut när hon är hypertrött och nyvaken. Därför hade vi förberett henne. Kanske kommer vi att väcka dig för vi får åka hem. Det måste varit detta ljuvliga löfte som gjorde att vår stackars sömndruckna Heidi tog sig igenom proceduren om än med ovilja så dock snabbt och bra. Klockan 11 denna kväll låg hon alltså i sin egen säng här hemma och sov. Gott!

På morgonen kvart över 6 var hon igång, full av energi (från vad då, undrar vi). Ingen chans att stoppa henne. Vid lunchtiden kom hon med pappa till skolan och målade med mina 9:or. Det hade hon önskat sig länge. Men inte nog med det. På vägen hem stannade de också till vid Jans jobb och fikade.

Hela dagen studsade och hoppade hon omkring. Hela dagen pratade hon om hur det skulle bli på dagis i morgon när de ska fira hennes födelsedag. Och hela dagen proklamerade hon att hon nu är så pass stor att hon i stort sett klarar sig helt själv. Det enda hindret var den där dumma femman, hennes ålder alltså. Den förstör ju allt i och med den avslöjar hennes sanna ålder. Tjohej, hon är farlig. Och rolig!

På kvällen ville hon lägga sig utan att mamma eller pappa. Och utan nappar. Dem skulle hon bara ha på sjukhuset numera (precis det som vi försöker övertala henne till hela tiden när det gäller nappfrågan, utan framgång dessvärre). När det inte blev någon sömn och jag till slut gick till henne berättade hon sagor för mig, läxade upp mig i artighetsfrågor, planerade sin självständiga morgondag. Tre kvart senare var jag så trött och längtade nåt så förfärligt efter mitt lilla hörn i soffan att jag övertalade henne att ta napparna. Så somnade hon till slut.

I morse förklarade Heidi att hon skulle gå upp och äta frukost. Själv, alltså. Vi däremot blev beordrade att ligga kvar i sängen och sova lite till för att vi skulle orka med våra jobb. Allvaret i Heidis röst rådde oss att ta och ligga kvar.

När vi äntligen åkte till dagis tyckte Heidi att hon hade väntat en evighet. Med två paket glasspinnar i påsen, en massa spring i benen och hela världens lycka i sitt hjärta tågade hon iväg.

Gud, hur skulle jag någonsin kunna vara utan henne?


4/5-07

Fredagkväll. Utslagen...



Kommentarer
Postat av: Ia

Åh, vilken härlig läsning....=)!!
Vad beror det på, att barn med svåra sjukdomar, har så mkt livsglädje, tålamod och humor?? Kanske som en liten kompensation för allt de måste utstå??
Nu är det väl sommar, lek o kompisar som gäller....
Sköt om er allihop...kramar!

2007-05-08 @ 23:14:37
Postat av: Katalin, Kyles mamma

Oj, jag missade Heidis stora dag. Grattis i efterskott stora damen! Vad kul att läsa om hennes strävan efter självständighet. Och vilka krafter! Ja, man undrar hur dessa barn orkar så mycket. Men sedan när behandlingen är över så inser man att det till och med fanns mycket dolda reserver kvar som då äntligen får komma fram.
Såg förstås starfotot i Sydsvenskan förra veckan.
Och nej Andrea, du skall inte behöva leva utan din Heidi, det här bör gå vägen, det skall gå vägen!
Kramar från Katalin

Postat av: Helene

När man ser Heidi ligga där och sov så sött så tänker man så mycket hon får stå ut med det lilla livet. Men det finns en sån enorm livsgnista och glädje och mycket kärlek i er familj att hon/ni kommer att fixa det. Andrea tänk inte tanken att leva utan din Heidi ni kommer att klara det.
Ha nu en skön helg och njur av varandra!!
Kramar och tankar
Helene på skolan

2007-05-11 @ 16:26:52
Postat av: Ulrika Färemo

Hej på er! Jag kunde inte låta bli att skratta när jag läste detta. Kanske för att det andas av livsglädje. Eller kanske för att era berättelser av Heidi påminner så mycket om min tiger-Matilda. Små självständiga och viljestarka tjejer är inte att leka med. Riktiga tiger-ungar!
Kämpa på nu! Var detta MTX så har ni bara två behandlingar kvar. Och välkomna sedan separationsångesten. För den är positiv - leder till framtiden. Mot livet.
Kramar från mig

2007-05-13 @ 03:42:37
URL: http://hem.passagen.se/dummapricken

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback